Blemmer på føttene

Hva er blemmer på føttene?

Blemmer på føttene er små, hevede lommer fylt med væske som oppstår i de øvre lagene av huden.

Blemmer på føttene utvikler seg ofte som følge av overdreven friksjon (eller gnisning), for eksempel ved bruk av sko som gnager.

Blemmer på føttene kan være smertefulle, men krever vanligvis ikke medisinsk behandling, med mindre de er alvorlige, infiserte eller tilbakevendende, eller hvis de skyldes brannskader.

Blemmer kan oppstå alle steder hvor huden blir utsatt for friksjon, for eksempel på undersiden av foten, på hælen eller mellom tærne.

Hva er vanlige årsaker til blemmer på føttene?

De fleste blemmer på føttene dannes når intens friksjon forårsaker en rift mellom hudlagene, som deretter fylles med væske.

En vanlig årsak til denne friksjonen er bruk av sko som er harde eller med feil passform. Blemmer på føttene er mer sannsynlig å utvikle seg hvis føttene er fuktige.

Hva er tegnene på blemmer på foten?

En blemme på undersiden av føttene kan se ut som en hevet klump fylt med klar væske. Noen ganger kan blemmer på føttene inneholde blod, og størrelsen på en fotblemme kan variere.

Hvordan behandle blemmer på føttene

Dersom du har blemmer på føttene bør du la dem gro naturlig ved å avlaste dem for trykk og beskytte dem med et plaster eller et gnagsårplaster.

Motstå fristelsen om å sprekke blemmene – dette kan føre til infeksjon eller forstyrre kroppens naturlige helingsprosess.

Hvis en blemme på foten har sprukket, rengjør den umiddelbart med antiseptisk middel. Ikke fjern «taket» på blemmen – dette beskytter det underliggende vevet. Dekk blemmen med en ikke-klebende bandasje og bytt bandasjen regelmessig.

Hvis en blemme på foten har blitt fullstendig avdekket, rengjør området med antiseptisk middel og dekk såret med et gnagsårplaster. Oppsøk lege eller annet helsepersonell for behandling hvis blemmen på foten begynner å lekke puss (tykk gul eller grønn væske) eller hvis det omkringliggende området blir hovent eller betent.

Hvordan forebygge blemmer på føttene

  • Bruk sko med god passform.
  • Hvis du bruker sko med lisser, knyt dem slik at skoen sitter behagelig på – ikke for løst og ikke for stramt.
  • Hvis skoene dine gnager, prøv å bruke dempende gelinnlegg eller dekk d eutsatte områdene med selvklebende tape eller plaster.
  • Hold føttene tørre – våte sko og sokker kan forårsake økt friksjon.
  • Hvis du har svette føtter, bytt sokker ofte og bruk bruk fukttransporterende sokker. Bruk en antiperspirant fotsspray for å begrense overdreven svette eller fotpulver for å absorbere overflødig fotsvette.
  • Bruk passende sokker når du trener eller driver med idrett.
  • Gå inn nye sko gradvis for å redusere forekomsten av blemmer på føttene.

Optimalisering av generell fot-helse

En enkel vedlikeholdsrutine kan bidra til å holde huden på føttene myk og hydrert.

  • Daglig pleie: Vask, tørk og smør føttene med fujtighetskrem grundig hver dag.
  • Fottøy: Sørg for at skoene passer ordentlig (både i bredde og lengde) og er egnet for de aktiviteten du skal utføre.
  • Utseende: Sjekk utseendet til føttene regelmessig for eventuelle endringer.
  • Bevegelse og fleksibilitet: Sjekk at du enkelt kan bevege føttene dine uten ubehag.
  • Henvisning: Snakk med en fysioterapeut eller podiatrist din hvis du har bekymringer eller vedvarende symptomer.

Relaterte produkter

Skroll til toppen