Vintersport og føttene dine

 

Uansett om du går langrenn, kjører slalåm eller står på skøyter, kan vintersport være belastende for føttene dine. La oss se litt nærmere på de mest vanlige fotproblemene forbundet med vintersport, og hva man kan gjøre for å håndtere disse problemene.

 

Forbered føttene dine

Å komme ut i frisk luft og være i bevegelse er fantastisk både for kropp og sjel - særlig i vintermånedene når mange ellers bare ligger i dvale på sofaen. Men før du begir deg ut på et vintereventyr, bør du sørge for at føttene dine er godt forberedt. Vintersport kan føre til diverse fotproblemer som blemmer, gnagsår, forstuinger, fortykket hud og fotsopp. For å beskytte føttene dine mot disse problemene er det veldig viktig at du bruker riktig fottøy. De riktige sokkene, støvlene og skoene utgjør hele forskjellen. Like viktig er gode rutiner for fotpleie.

 

Gnagsår

For å unngå blemmer og gnagsår når du er i aktivitet, er det svært viktig at du bruker godt tilpassede skistøvler, skøyter og vinterstøvler. Hvis du bruker støvler som ikke passer, vil det irritere de benete områdene på foten, og gjøre de ekstra utsatt for blemmer og gnagsår.

Selv om du ikke har benete føtter, vil sko som ikke passer kunne gi deg gnagsår. I tillegg til gode sko, er det viktig å bruke gode sokker. Hvis sokkene er altfor tykke kan det gjøre at det blir trangt i skoene. Velg heller en tynnere sokk laget av pustende og absorberende materiale som ull.

Hvis du har blemmer eller gnagsår, er det viktig at du ikke tar på dem. Du bør heller prøve Scholl Gnagsårplaster som gir deg umiddelbar lindring.

 

Fortykket hud

Hvis du bruker føttene dine aktivt dag ut og dag inn - enten om du står på skøyter, på ski eller er på fottur, er det stor sjanse for at fortykket hud oppstår. Fortykket hud er områder med hard, fortykket hud - vanligvis på hælene eller på fotputen - og oppstår når føttene utsettes for overdrevent press eller friksjon. Støvler som er for små eller store kan være årsaken til dette. Det er derfor viktig å bruke støvler som passer godt.

For å kvitte deg med fortykket hud, bør du skrubbe føttene dine regelmessig. Etter en lang og hard dag for føttene, vil de ha godt av et bad. Etter badet kan du bruke Scholl Velvet Smooth - en elektrisk fotfil med et mikroslipende rullehode som raskt og enkelt hjelper deg med å fjerne hard og fortykket hud.

 

Fotsopp

Er du på en ukes skiferie, og bruker skistøvler dag ut og dag inn? Føttene dine vil garantert bli varme og svette av all den aktiviteten. Og i de varme, fuktige og trange skistøvlene dine vil fotsopp trives godt. Fotsopp er en soppinfeksjon på foten, som kan gjøre at huden klør og blir rød, og deretter tørr og flassete.

Heldigvis finnes det noen måter å unngå fotsopp på: vask føttene hver dag, og tørk dem grundig – spesielt mellom tærne, ettersom dette er det området hvor fotsoppen vanligvis starter. I tillegg kan du bruke en fotdeodorant som Scholl Fresh Step Antiperspirant som forebygger lukt og holder føttene tørre.

Du bør også investere i noen tykke akrylsokker. Disse sokkene er veldig behagelige, og absorberer fuktigheten. Sett skistøvlene dine et sted hvor det er varmt, slik at de får tørket skikkelig etter at du har brukt dem.

 

Smerter i føttene

Hvis du er ute på ski og i aktivitet store deler av dagen, er lurt å gi føttene dine et godt underlag. Bruk Scholl GelActive innersåler for å gi ekstra støtte til føttene og redusere belastningen.

Hvis du allerede har et fotproblem, bør du snakke med en fotterapeut eller fysioterapeut for å få noen eksperttips til hvordan du skal ta vare på føttene dine. Det kan være lurt å gjøre noen styrkeøvelser noen uker i forveien for å forberede føttene dine, og for å unngå skader.

Gjør noen rolige uttøyingsøvelser hver morgen før du setter i gang med aktivitetene. Trange støvler kan hemme sirkulasjonen i føttene dine, og gjøre dem mer utsatt for skader og betennelse. Derfor er det utrolig viktig at støvlene dine har rett passform. Hvis du hinker rundt på grunn av smertefulle føtter etter en dag ute på ski, kan det være lurt å sette av litt tid til fotpleie.

Scholl Velvet Smooth fotbad inneholder ingredienser som beroliger og lindrer trette og smertefulle føtter – akkurat hva du trenger etter en hard dag i slalåmbakken. Så fort føttene dine er tørre, gi dem litt forsiktig massasje. Bruk en nærende fotkrem som Scholl Velvet Smooth nattkrem for å gjøre føttene dine myke over natten.

Nå er du klar for enda en dag i bakken!