Ut på tur, aldri sur. Tips til forebygging av trøtte og vonde føtter

 

Å komme seg ut på tur er en veldig fin måte å både holde seg i form og nyte naturen på, men hvis du har trøtte og vonde føtter kan det ødelegge hele gleden med de flotte og lange turene. Med våre tips kan du sørge for at føttene dine er klare for fantastiske eventyr i naturen. 
Vonde føtter og hælsmerte

De fleste kan tåle å ha litt trøtte og vonde føtter innimellom. Men noen ganger følger det også med hælsmerter – hvilket kan oppleves mye mer plagsomt. Og det er en nokså vanlig tilstand – omtrent 1 av 10 vil oppleve det en eller annen gang i livet! Den mest vanlige årsaken til hælsmerter er at man har drevet aktiviteter som turgåing eller løping (særlig på steinete og ujevnt underlag) ettersom det gir mye belastning på fotbuen og kan føre til smerter i hælene. Mangel på støtdemping og støtte i områder av føttene hvor det trengs mest er også en medvirkende årsak til hælsmerter. 

Hælsmerter oppleves vanligvis som enten en konstant lett smerte, eller som mer intense smerter som forsterkes for hvert steg du tar. Smerten går som regel over etter hvert - de første skrittene er som oftest de mest smertefulle, og det kan virke som at smerten letter noe etter hvert som man går. Men ofte kan smertene komme tilbake igjen og forverres på slutten og i etterkant av turen.

Hva er årsaken til hælsmerter?

Hovedårsaken til hælsmerter kan enten være en skade som plutselig har oppstått, eller en skade som gradvis har forverret seg over mange måneder eller år. Skaden kan gi små rifter i vevet på fotbuen - noe som gjør at vevet blir tykkere. Andre årsaker kan være overdrevent press eller mangel på støtdemping på hælene dine.

De beste tipsene for eventyrlystne føtter

Det finnes mange måter du kan beskytte føttene dine fra å bli trøtte og vonde mens du er ute og går tur. Her følger noen tips til hvordan du kan forberede føttene dine for eventyr ute i naturen:

  • Ikke bær for tungt. For mye vekt legger ekstra mye press på føttene og kan ofte lede til hælsmerter.
  • Bruk sko eller støvler som er tilpasset for å gå på tur. Dra til butikken og prøv ut ulike merker, stiler og størrelser mens du har på deg sokkene du har tenkt til å bruke på tur. Det er også lurt å prøve skoene på ettermiddagen eller kvelden, ettersom føttene utvider seg litt i løpet av dagen.
  • Scholl GelActiv™ innleggssåler er ideelle til bruk på innsiden av skoene du skal bruke på tur. Disse sålene gir støtte til foten og reduserer uønskede bevegelser og smerter, og forebygger dermed at føttene blir trøtte.
  • Tøy ut musklene før du legger ut på tur. Fokuser særlig på leggmusklene og føttene.
  • Hvis du får smerter i hælene, ta deg tid til å stoppe opp og hvile. En ispose på hælen som gjør vondt kan også hjelpe med å redusere inflammasjon og få deg opp igjen. Hvis smertene er vedvarende bør du trappe litt ned på turene for en liten periode. Da vil du oppdage at det heller ikke tar lang tid før hælene føles bra igjen, og du er klar for å komme deg ut igjen.