Kan skoene dine være årsaken til hælsmerter?

 

Vi elsker alle å vise frem et par nye sko. Et nytt par løpesko kan gi en ekstra gnist til din daglige joggetur, og det er få ting som føles bedre enn den ekstra selvtilliten som kommer med et nytt par høye hæler som du har kjøpt til et jobbintervju. Imidlertid er mote ikke den eneste faktoren å ta hensyn til. Det er like viktig å tenke på føttene når du skal kjøpe nye sko. Hvis skoene ikke passer deg riktig, eller ikke gir fotbuene dine nok støtte, kan det føre til hælsmerter over tid. Dette kan ha en negativ innvirkning på ditt daglige liv, hindre deg i å være aktiv eller komme i veien for å ha det gøy på dansegulvet. Les videre for å finne ut hvordan ulike typer sko kan føre til hælsmerter og hva du kan gjøre for å takle dette problemet.

Tur- og løpesko

Når det kommer til joggesko er forskjellige typer spesielt designet for spesifikke aktiviteter, enten det er langdistanseløping eller å trene på treningssenter. De kan også variere avhengig av ditt treningsnivå samt hvilket underlag du trener på. Gode ​​tur- og joggesko burde gi deg ekstra støtte for å minimere stress plassert på musklene under hælen, noe som gir en pute som kan hjelpe deg med å unngå hælsmerter eller ‘plantar fasciitis’[1]. De beste joggeskoene for å løse dette problemet er de som støtter, justerer eller fordeler belastning jevnt over føttene. Dette kan redusere stress på hælen.[2] Når det kommer til joggesko er det et stort utvalg av stiler å velge mellom; en god sportsbutikk bør være godt informert når det gjelder å finne riktig par for å hjelpe deg med å nå dine treningsmål. For ekstra støtte mens du trener kan du prøve Scholl GelActiv Sport; spesialdesignede innleggssåler som hjelper til med å absorbere støt og redusere presset på leddene. På denne måten kan du trene lenger og nyte en sunn og aktiv livsstil, uten byrden av verkende føtter.

Solide arbeidssko

Fra polititjenestemenn til de som jobber i byggebransjen, mange av oss tilbringer timer på beina i løpet av arbeidsdagen. For noen, spesielt de som jobber utendørs, vil dette bety iført solid fottøy som beskytter sålene, noen ganger med en tung tåhette i stål. Trykket av disse robuste skoene kan ofte resultere i trette og verkende føtter på slutten av arbeidsdagen. Selv om disse skoene bør være solide på utsiden, er det viktig å velge et par med en polstret innside som fungerer som en støtdemper hver gang føttene får kontakt med bakken. Hvis du arbeider på føttene hele dagen, kan Scholl GelActiv Insoles for Work også hjelpe. GelActiv-teknologien myker opp virkningen av at føttene treffer bakken og tilbyr langvarig støtte, slik at du kan arbeide komfortabelt hele arbeidsdagen. Som med hverdags- og joggesko, er det viktig at arbeidsskoene har god bue og hælstøtte for å minimere risikoen for at hælen blir betent.[3]

Til og med de mest solide skoene slites ned over tid, noe som gir mindre støtte til hælene. Dersom du varierer ditt daglig utvalg sko, kan dine favorittsko holde lenger. Husk at riktig passform er viktig, og det alltid er en god idé å prøve både venstre og høyre sko. Innleggssåler kan også være med å skape en ekstra pute mellom foten og bakken, og gi ekstra komfort til føttene.

 

[1] http://www.nhs.uk/Conditions/heel-pain/Pages/Causes.aspx

[2] http://www.livestrong.com/article/278609-the-best-running-shoes-for-heel-pain/

[3] http://sectionhiker.com/plantar_fasciitis_hiker/