10 tips for å unngå hælsmerter når du går

 

Du trenger ikke å være en idrettsutøver for å lide av hælsmerter. Faktum er at mange mennesker godtar å ha hælsmerter når de beveger seg rundt i sitt dagligdagse liv. Enten du er bevisst på dette eller ikke, så kan hverdagslige hælsmerter representere en betydelig byrde for dine føtter, noe som igjen kan føre til utmattelse på tampen av endt arbeidsdag. Langvarige hælsmerter kan utvikles om man ikke tar dette på alvor[1]. Ta en kikk på våre 10 tips om hvordan du kan behandle og unngå hælproblemer når du er ute og går.

Velg sko med riktig passform

Egnede hverdagssko skal gi støtte til fotbuen og hælputen når foten treffer underlaget. Hvis du går med flate sko, kan dette øke sannsynligheten for å utvikle hælsmerter[2]. Det er også viktig å sørge for at skoen har riktig passform for deg. Derfor er det viktig å gå rundt i butikken med skoene på før du investerer i et nytt par, og forsikre deg om at det er nok plass i hver sko til at den lengste tåen kan bevege seg når du går[3].

Daglig bruk av innleggssåler

Innleggssåler kan være en effektiv og diskré måte å gi deg ekstra komfort mens du går, uten å måtte gjøre drastiske endringer i garderoben din. Innleggssåler er innlegg som passer inni skoene dine. De fungerer som en støtdemper for undersiden av føttene ved å gi en pute mellom deg og den faktiske sålen i skoen. Scholls utvalg av GelActiv innleggssåler har noe for alle livets gåturer, uansett om du går mye på arbeidsplassen eller om du bare ønsker litt ekstra demping når du gjør dine daglige ærend.

Varier skoene dine

Hverdagsbruk kan slite på og redusere støtten i skoene dine. Det er en god idé å variere mellom ulike stiler, slik at skoene kan gi støtte over lengre tid og det vil være mindre sannsynlighet for at føttene dine blir overanstrengt ved bruk av flate sko dag etter dag.

Bare føtter på harde gulv

Det er flott å vise frem dine velstelte tær i sommermånedene, og det kan sikkert være fristende å gå barføtt en dag på stranden, ved bassenget eller på gresset. Men å gå barfot, spesielt på hardt underlag, kan ta bort mye nødvendig støtte fra føttene[4]. Selv om ikke alle liker å gå med sko innendørs, kan det også være en god idé å gi føttene dine støtte mens du går rundt i huset, spesielt hvis du har harde flislagte gulv. Hvis du ikke vil bruke sko inne, bør du vurdere å investere i et par tøfler med ekstra polstring under føttene for å gi deg støtte når du går fra rom til rom.

Tid for oppvarming

Selv om en tur til butikken ikke kan virke som en oppgave som krever oppvarming, kan det å varme opp før du tar din daglige spasertur være en god vane å komme inn i, spesielt når det gjelder å forhindre hælsmerter. Oppvarming kan være så enkelt som å rulle en ball under foten i to minutter. For flere ideer om hvordan du kan varme opp før en gåtur, ta en titt på våre tips til fotgymnastikk.

Reduser belastningen

Vi får en følelse av stolthet når vi bestemmer oss for å hoppe av bussen og gå til jobben i stedet. Men hvis du har en tendens til å bære tungt utstyr eller bøker med deg, kan du kanskje kjenne at presset på føttene øker. Jo mer vekt du bærer i vesken eller kofferten, jo mer sannsynlig vil du føle belastningen på underkroppen. Vurder å gjøre vesken lettere, kanskje ved å la unødvendige ting ligge igjen på jobben over natten.

Hvil mellom gåturene

Hvis du allerede opplever hælsmerter er det viktig å gi kroppen din den tiden den trenger for å hvile. Går du til jobb eller skole hver dag, bør du vurdere å ta bussen eller et annet transportmiddel til hælsmertene letter. Selv om du kanskje ikke trenger å ta en dag fri fra jobb, forklar dine kolleger at du trenger å redusere tiden du bruker i stående arbeidsposisjon. Etter jobb er det godt å gi seg selv tid til restitusjon og avslapning, med bena høyt (høyde kan være spesielt effektivt).

Velg en ny rute

I disse dager er det utrolig hvordan teknologien hjelper oss med å komme frem til steder, raskt og enkelt. Hvis du lider av hælsmerter bør du vurdere å redusere gangtiden ved å utforske nye ruter. Det finnes et stort utvalg apper tilgjengelig som kan hjelpe deg med å finne den korteste og raskeste veien, og til og med fortelle deg om naturskjønne og historiske steder i nærheten. Kanskje du oppdager nye ting om hjemstedet ditt du aldri visste om fra før?

Vurder overflatene

Enten du går tur med hunden eller går til butikken, er det noen ganger vanskelig å unngå betongflater. Hardt underlag som betong kan slite på føttene over tid[5]. Vurder heller alternative turveier med mye gress, noe som er langt mer skånsomt for føttene. Hvis du går lange avstander for å holde deg i form, så kan du vurdere en tur på stranden, eller i skog og mark.

Oppretthold en sunn vekt

Akkurat som vekten vi bærer kan gi ekstra trykk på føttene, gjelder dette også i høyeste grad kroppsvekten vår[6]. Å opprettholde en sunn kroppsvekt er et vanlig råd gitt av leger og spesialister, ikke bare for å redusere risikoen for hælsmerter, men også for å opprettholde treningsnivå og hjelpe kroppens evne til å hente seg inn fra andre anstrengelser og skader.

Turgåing er en fin måte å holde seg i form og komme seg rundt på, i tillegg til å oppleve verden rundt oss. Hvis du føler tidlige tegn på hælsmerter, bør du vurdere noen av tipsene ovenfor, før symptomene blir verre. Hvis du er bekymret for at smertene vil bli forverret, ta kontakt med legen din. Steg for steg, kan du være på vei til å bli frisk på et blunk.

 

[1] http://www.medicalnewstoday.com/articles/181453.php

[2] http://www.medicalnewstoday.com/articles/181453.php

[3] http://www.medicinenet.com/script/main/art.asp?articlekey=22534

[4] http://www.medicalnewstoday.com/articles/181453.php?page=3

[5] http://patient.info/health/heel-and-foot-pain-plantar-fasciitis

[6] http://www.nhs.uk/Conditions/heel-pain/Pages/Prevention.aspx