Svette føtter og trening

 

Ikke la fotsvette ødelegge for deg. Følg tipsene våre for å forebygge fotsvette på treningssenteret, så du heller kan konsentrere deg om treningen. Det er helt normalt å svette - spesielt når du trener. Husk på at føttene dine har over 500 000 svettekjertler (flere kjertler per cm enn noe annet sted på kroppen), og kan produsere en svettemengde tilsvarende to kjøkkenglass i løpet av en dag.

 

Fotsvette

Svette produseres riktignok over hele kroppen, men det er særlig fotsvette som kan være plagsomt for mange. Fotsvette kan bli liggende mellom tærne, i sokkene og i skoene dine. Den ubehagelige svettelukten er forårsaket av bakterier som trives godt i de fuktige, mørke og varme omgivelsene i treningsskoene dine (og de vil fortsette å gjøre det hvis du kaster skoene rett inn i skapet når du kommer hjem uten å la dem få tørke skikkelig først). Mellom to og fire prosent av befolkningen plages med overdreven svetting (også kalt hyperhidrose). Hvis du føler at du svetter overdrevent mye, og ingen av produktene fra apoteket hjelper, anbefaler vi deg å høre med fastlegen din hva du skal gjøre.

 

Begrense svettelukt

Svetting er en normal og viktig kroppsfunksjon som gjør at kroppen din kan regulere varme. Men det kan likevel være plagsomt at føttene blir svette og illeluktende etter trening. Følg våre enkle tips for hvordan du kan begrense svettelukt.

 

1) Velg sokkene dine med omhu

  

Bomull og naturlige materialer er både absorberende og pustende, og jo tykkere de er, jo mer absorberende vil de være. Det finnes også spesielt utviklede løpesokker som er laget nettopp for å holde føttene dine tørre, og disse kan det være lurt å teste ut. Du bør alltid bruke sokker i skoene dine, selv om det av og til kan være fristende å gå uten. Å gå uten sokker vil kanskje gi deg følelsen av at mer luft får sirkulere rundt føttene, men samtidig vil det gjøre at føttene dine produserer enda mer svette. Dette vil igjen føre til at skoene blir klamme, og da vil bakteriene trives ekstra godt.

  

2) Hold deg ren

 

Vask føttene dine i varmt vann og mild såpe minst én gang om dagen. Hold tåneglene rene og korte, og fil bort ru og død hud regelmessig.

 

3) Skift sokker og sko regelmessig

 

Du bør skifte sokker og sko når du kommer hjem fra jobb, etter trening eller når du føler deg varm og klam. Du bør også sørge for å alltid ha et rent og tørt par med sokker i treningsvesken din som du kan skifte til etter at du har dusjet.

 

4) Variasjon!

 

Hvis du bruker de samme skoene hver dag, får de ikke tid til å bli ordentlig tørre. Selv om du tror at det ikke er noe svette i skoene, vil det alltid være litt fuktighet i dem. Hvis du trener hver dag kan det være lurt å variere mellom ulike treningssko, i tillegg til at du alltid bør forsikre deg om at de er ordentlig tørre før du tar dem i bruk.

 

5) Gi skoene en runde i vaskemaskinen

 

Det er kan være lurt å vaske skoene av og til. De fleste treningssko kan vaskes i vaskemaskinen. Eller så kan de vaskes for hånd. For ekstra beskyttelse, kan du bruke en svettebehandling som for eksempel Scholl Fresh Step antiperspirant, som du enkelt og greit kan spraye på føttene dine ved behov. Denne sprayen hjelper til med å nøytralisere eventuell svettelukt, og holder føttene dine tørre gjennom hele dagen.