Hva forårsaker fotsvette?

 

Alle kan slite med fotsvette, men dette er ikke noe som folk ønsker å snakke om. Det kan virke som man bare svetter på føttene, i armhulene og i håndflatene, men vi har faktisk svettekjertler over store deler av kroppen. Grunnen til at det er disse områdene hvor du mest sannsynlig svetter mest, er fordi de har en så høy konsentrasjon av svettekjertler. Dersom du svetter overdrevent mye, kan det få uønskede bivirkninger hvis det ikke behandles – som for eksempel fotsopp og andre hudsykdommer.

 

Symptomer og årsaker til svette føtter

Kroppens produksjon av svette starter med at hjernen sender signaler gjennom nervene mot svettekjertlene i huden for å kontrollere kroppens temperatur. Noen mennesker svetter mer enn det som er nødvendig for kroppen, og dette er kjent som hyperhidrosis. Fotsvette gir en vond lukt som er forårsaket av bakterier som fremkommer i fuktige og varme forhold i skoen. Det finnes ingen regler for hva som er "normal" svetting, men hvis det plager deg i hverdagen kan svettingen klassifiseres som overdreven. Den eksakte årsaken til overdreven svette er fortsett ukjent, men vi vet at den er utløst av en ufrivillig del av nervesystemet.

Tre triks for å unngå fotlukt

Det er flere svettekjertler i føttene enn noe annet sted på kroppen og derfor er det normalt å svette mer her. Svetten som samles i skoene dine utgjør derfor et perfekt vekstsenter for bakterier. Her er noen tips for å forhindre fotlukt:

1. Ta vare på føttene dine

Vent med å ta på sokker eller sko til føttene har tørket etter en dusj. Ved å bruke en antiperspirantspray kan du hindre svette; bruk regelmessig litt av Scholls Fresh Step Foot Spray på føttene før du tar på sokker. Det er alltid viktig å ta godt vare på føttene, og det blir spesielt viktig med en daglig rutine dersom du plages av overdreven svette og vond lukt. Vask føttene daglig med en anti-bakteriell såpe. Lavendelolje kan også brukes, det lukter herlig og kan bidra til å drepe bakterier. Gni noen dråper på føttene før sengetid - det kan gjøre underverker gjennom natten, og føttene vil takke deg i morgen.

2. Riktig fottøy

I alvorlige tilfeller kan det hjelpe å skifte til rene sokker to eller tre ganger om dagen. Prøv med sportssokker som er utviklet for å absorbere fuktighet. Unngå å bruke de samme skoene hver dag og sørg for at de er tørre på innsiden. Ettersom bakterier trives i varme, mørke garderober og skap, kan det være lurt å oppbevare skoene hvor de får rom til å puste, eller sørge for å lufte de ofte. Sørg for at du bruker riktige sko for dine føtter, både i form og materiale. Dette gjelder sokker også – gå heller for syntetisk enn 100% bomull. Sørg for at du vasker skoene dine regelmessig, og at de får tid til å tørke helt før bruk. Fotlukt kan være en indikator på andre problemer, for eksempel soppinfeksjon, så det er en god ide å bruke anti-soppspray og pulver som et forebyggende tiltak.

3. Enkle hjelpemidler

En enkel endring er å bruke deosåler som bidrar til å bekjempe fotlukt. Du kan også prøve antibakterielle sokker som kan ta knekken på bakterier. Du blir ikke kvitt svette føtter helt ved å bare endre livsstil og daglige aktiviteter, men det kan forbedre symptomene og gi deg selvtilliten tilbake. Mange av de forebyggende metodene kan også fungere som behandlinger. Bruk av kremer, desinfiserende spray og sko eller sokker laget av pustende materialer er alle gode måter for å behandle og forebygge fotlukt.