Fem tips til luktfrie føtter

 

Det er både flaut, ubehagelig og stressende, men det kan heldigvis behandles. Disse fem tipsene til forebygging av illeluktende og svette føtter, vil gjøre slutt på bekymringene dine.

 

Vi har flere svettekjertler på føttene enn på noe annet sted på kroppen. Og disse svettekjertlene har litt av en jobb å gjøre: de skal kjøle ned føttene, samtidig som de skal sørge for å holde føttene fuktige og smidige. Svettekjertlene har altså en veldig nyttig funksjon. Men svetteproduksjonen kan også føre til problemer - deriblant vond lukt. Heldigvis kan du kvitte deg med dette problemet ved å følge disse trinnene:

 

1 Sunn hygiene

Det er ikke til å komme utenom: det beste du kan gjøre for føttene dine er å holde dem rene, samt å sørge for å tørke dem skikkelig. Det er også enklere å ta vare på føttene hvis du klarer å forebygge tørr hud. Hvis du lider av overdreven svette, bør du bruke antibakterielle såper, samt fotpulver som er laget spesielt for svette føtter.

 

2 Unngå fuktige sko

Du tror kanskje at alt du trenger å gjøre er å vaske og tørke føttene skikkelig, samt å bytte sokker regelmessig. Men det er også andre ting som må tas hensyn til. Som for eksempel at bakterier trives godt i skoene når føttene er svette, og at disse bakteriene fortsetter å vokse også når du tar av deg skoene. Du bør unngå å la fuktige sko stå på mørke steder som under sengen eller i skapet. Bakteriene trives veldig godt i slike omgivelser, og når du tar på deg skoene igjen, vil bakteriene fortsatt være der. Skoene bør være så tørre som mulig når du tar dem på. Bruk en hårføner til å tørke, eller la skoene stå ute på et tørt sted – som for eksempel på verandaen.

 

3 Varier bruken

Det tar minst 24 timer før fuktige sko tørker skikkelig, og det er derfor best å veksle mellom hvilke sko du bruker. Hvis du har mulighet, bør du bruke tre forskjellige sko tre dager etter hverandre, og deretter gjenta dette.

 

Joggesko er særlig utsatt for å bli klamme og svette – spesielt når de brukes til trening. Du bør derfor ha minst to par joggesko å bytte mellom, og de bør vaskes regelmessig i vaskemaskinen (sjekk spesifikke vaskeinstruksjoner). Husk å la skoene få tørke ordentlig etter vask!

 

4 La dem puste

I tøysko og skinnsko får luften sirkulert nokså fritt rundt foten. Men syntetiske skinnsko bør ha et område med ventilerende nettingsstoff slik at luft kan slippe inn. Ikke bli fristet til å gå uten sokker i skoene - selv ikke i treningssko. Sokkene har den nyttige funksjon at de absorberer svetten fra føttene, slik at svetten ikke går direkte inn i skoen.

 

5 Gi dem hvile

Det er ikke alltid helt klart hvorfor noen svetter mer enn andre på føttene. Det kan hende at det skyldes genetisk faktorer. Men én ting er sikkert, og det er at trøtte og slitne føtter har større sannsynlighet for å bli svette. Hvis mulig, bør du unngå å stå på føttene hele dagen - det vil hjelpe mye å la føttene få litt hvile! Hvis ikke dette er mulig, kan du behandle føttene dine med et fotbad. Bruk eteriske oljer eller skånsomt badeskum. Både du og føttene dine får da slappet av litt! Svettelukt fra føttene kan være veldig ubehagelig og ekkelt, og kan gjøre deg veldig bevisst rundt andre. Prøv disse behandlingene og teknikkene for forebygging av svette. Det vil også være lurt å investere i en god fotdeodorant, som for eksempel Scholl Fresh Step antiperspirant.