Ingen grunn til å skjule hælene dine!

 

 

Sprukne hæler er et vanlig fotproblem, men du behøver ikke gjemme bort dine favoritt sandaler av den grunn. Hvis du er en av de som skjuler hælene dine på grunn av sprukken hud vil du her få noen nyttige tips til hvordan du kan gjøre hælene dine myke igjen. 

Sprukne hæler er forårsaket av at huden i området sprekkes opp, ofte på grunn av at huden har blitt tørrere, tykkere og mistet sin elastisitet. Når huden mister sin smidighet kan det daglige trykket føttene utsettes for gjøre at huden sprekker opp. For noen vil dette være smertefullt. Men de gode nyhetene er at i de aller fleste tilfeller kan sprukne hæler behandles – og du kan til og med gjøre det selv i ditt eget hjem.

 

Hva er årsaken til sprukne hæler?

Det er mange mulige årsaker til sprukne hæler. Noen folk har rett og slett tørrere hud fra naturens side og det øker sjansen for at huden sprekker opp. For andre kan sprukne hæler skyldes at man ikke har vært flink nok til å smøre seg med fuktighetskrem. Hvordan du går og hvordan vekten fordeles på hælene dine kan også være av betydning. 

Andre årsaker til sprukne hæler kan være tørr luft, dårlig fotpleie, kostholdsmangler, aldrende hud og at man står eller går over lengre tid. Det kan også skyldes at man bruker spesielle typer sko, at man bærer på mye ekstra vekt eller genetikk. Heldigvis kan de fleste tilfeller av sprukne hæler behandles enkelt og greit hjemme slik at føttene dine kan bli like myke som de en gang var. 

Smør inn føttene dine med Scholl krem for sprukne hæler. Denne kremen gir en god behandling for sprukne hæler ettersom den inneholder keratin som hjelper huden med å naturlig fornye seg selv. Den lager en beskyttende barriere som får fart på repareringen av den sprukne huden. De fleste vil se forbedringer allerede innen tre dager. Bruk også Scholl stift til hælrevner som gir fuktighet og motvirker sprekker, og gjør at virkningen holder seg etter at du har brukt Scholl krem for sprukne hæler. 

Andre ting som kanskje kan hjelpe mot sprukne hæler er å bruke sko som gir støtte bak ved hælene. I tillegg er det lurt å drikke rikelig med vann for å holde huden hydrert. Påfør fuktighetskrem regelmessig og unngå å bruke altfor sterke såper og veldig varmt vann da det kan gå utover den naturlige fuktigheten i huden din. Hvis det er varmt i været er det fristende å gå rundt barbent eller med åpne sko som sandaler og flip-flops. Det er deilig å få luftet føttene sine, men dette kan også føre til at de blir tørrere. Derfor er det lurt å smøre inne føttene med fotkrem på slutten av dagen.

Spis med tanke på føttene dine

Hva du får i deg av mat er også av betydning for huden på føttene dine. Riktig mat kan faktisk hjelpe deg med å forebygge og kurere sprukne hæler. Et kosthold som mangler både sink og essensielle omega-3-fettsyrer kan bidra til tørr hud og forverre sprukne hæler. Det anbefales derfor å øke inntaket av disse næringsstoffene. Gode kilder til sink er kylling, krabbe, kidneybønner, yoghurt og brun ris, mens gode kilder til omega-3 finner du i fet fisk og linfrøolje. 

Andre vitaminer og mineraler som kan hjelpe deg med å holde huden smidig og sunn er vitamin E (finnes i grønnsaker, fullkorn og nøtter), kalsium (finnes i meieriprodukter og mørke, grønne grønnsaker) og jern (finnes i rødt kjøtt, egg, grønnsaker og bønner).