Liktorn – hva er det, og hvordan unngå det

 

Liktorner, også kjent som hornhud, er små, fortykkede hudområder på tærne og føttene som følge av stadig press. Det er to typer; myke og harde, og de kan forårsake ubehag og smerte[1]. I denne artikkelen ser vi nærmere på årsakene, hvordan de utvikler seg og hvordan de kan forebygges.

Hva er liktorn?

Bortsett fra den åpenbare forskjellen mellom harde og myke liktorner, er det også forskjell på hvor de oppstår. Harde liktorner kommer som oftest oppå, på tuppen og siden av tærne. De har en kjerne som presser på nerveender, noes om kan forårsake smerte. Myke liktorner kommer som regel mellom tærne, og holder seg myke siden det er varmt og fuktig der. Selv om de er myke, kan de også være smertefulle[2].

Hva er årsaken?

Det er flere mulige årsaker til hvorfor hornhud oppstår, men den vanligste årsaken er sko med dårlig passform[3]. Sko som er for løse kan gjøre at foten din sklir rundt og gnisser (skaper friksjon), mens andre sko igjen kan presse på ulike områder av foten – for eksempel kan høyhælte sko presse tærne dine sammen[4].

Unormalt gangmønster, å stå oppreist i lange perioder, eller repeterende aktiviteter med føttene (som i enkelte typer sport)[5] kan også gi press på huden som skaper liktorner.

Hornhud er vanligst hos eldre mennesker fordi huden blir tynnere med alderen, så det er mindre beskyttelse på fotsålene[6]. De oppstår ofte på beinete føtter, grunnet mangelen på naturlig demping[7].

Av og til kan liktorner være et symptom på andre fotproblemer. For eksempel kan de oppstå som symptom på hallux valgus (skjev stortå)[8] eller hammertå (hvor tærnes midtre ledd bøyes oppover)[9].

Råd (og kjerringråd) mot liktorn

Det er noen enkle råd du kan følge for å forebygge sjansen for å utvikle liktorner.

Bruk behagelige sko med god passform, slik at du unngår press og friksjon på føttene. Når du skal kjøpe nye sko, bør du gjøre det på ettermiddagen. Føttene hovner opp litt i løpet av dagen, så ved å prøve sko da, er du sikrere på at de vil være komfortable. Det skal være lett å bevege på tærne inni skoene, og det skal være litt plass foran den lengste tåen din. Høye hæler bør du bruke så lite som mulig fordi de øker presset på den fremre delen av foten[10].

Om du tidlig kjenner friksjon og press kan det være lurt å beskytte det utsatte området med en kompress, plaster eller lignende, for å minske faren for at det utvikler seg en liktorn. Se for eksempel etter Scholl Finger- & Tåbeskytter på apoteket. Har du benede fremspring som er utsatt for mer friksjon kan det være lurt å bruke plaster med utskjæring (ringplaster) på området.

Pass på at føttene dine er tørre før du tar på deg sko. Er huden på føttene våte, eller bare litt fuktige, økes friksjonen mye, noe som igjen fører til at selv den minste gnissing blir forsterket, og presset på hudområdet økes. Sørger du for at huden er helt tørr, reduserer du friksjonen, og derav igjen presset. Hvis du i tillegg smører inn føttene med en fuktighetskrem – som f.eks. Scholl Velvet Smooth Dagkrem – etter å ha tørket de, hjelper det mot hard hud og det store presset fordeles bedre. Det er viktig å massere føttene til kremen er helt absorbert, slik at føttene ikke er fuktige[11].

Du kan også bruke en pimpstein eller fotfil for å fjerne hard hud på og rundt liktornen. Ikke vær for hardhendt, for du vil ikke skade huden på føttene dine. Pass på å la pimpsteinen tørke fullstendig mellom hver bruk[12].

 

[1] http://www.scholl.co.uk/home/health-for-feet/problems-and-solutions/corns/

[2] http://www.scholl.co.uk/home/health-for-feet/problems-and-solutions/corns/

[3] http://www.webmd.com/skin-problems-and-treatments/guide/understanding-corns-calluses-basics

[4] http://www.nhs.uk/Conditions/CornsandCalluses/Pages/whatarecornsandcalluses.aspx | https://nhi.no/sykdommer/hud/skjellende-utslett-ekskl-eksem-og-psoriasis/hard-hud-og-liktorn/

[5] https://www.drscholls.com/footconditions/corn/

[6] http://www.foot-pain-explored.com/foot-corns.html

[7] http://www.nhs.uk/Conditions/CornsandCalluses/Pages/whatarecornsandcalluses.aspx

[8] http://www.foot-pain-explored.com/foot-bunion.html |
https://nhi.no/sykdommer/muskelskjelett/legg-ankel-fot/hallux-valgus-skjev-storta/

[9] http://www.foot-pain-explored.com/mallet-toe.html |
https://nhi.no/sykdommer/muskelskjelett/legg-ankel-fot/hammertar/  

[10] http://www.nhs.uk/Conditions/CornsandCalluses/Pages/whatarecornsandcalluses.aspx

[11] http://www.scholl.co.uk/home/foot-care/dry-skin/dry-skin/dry-skin-daily-moisturiser/

[12] http://www.nhs.uk/Conditions/CornsandCalluses/Pages/whatarecornsandcalluses.aspx