Sport og fotsopp

 

Å drive med sport er veldig bra for helsen din, men det er ikke alltid det er så bra for føttene dine. Hvis du driver med sport regelmessig er det viktig å beskytte føttene dine fra minefeltet av idrettsrelaterte problemer som finnes der ute – alt fra fotsopp og vorter til å finne det riktige skotøyet. 

Når vi løper er det føttene som må ta all støyten ved hvert løpssteg. Belastningen fra kroppsvekten blir opptil tre ganger større når man løper, så det sier seg selv at føttene utsettes for et enormt trykk. Hvis du løper rundt på en fotballbane eller spiller en hel runde med golf, vil føttene dine derfor trenge litt ekstra pleie på slutten av dagen. Mange idrettsutøvere plages med blemmer, gnagsår, vorter, liktorner, fotsopp og svettelukt fra føttene, men det finnes heldigvis flere måter man kan beskytte seg på.



De beste tipsene for sporty føtter

 

  • Skaff deg riktig skotøy for sporten du spiller og underlaget du skal spille på. Etter en ferdigspilt kamp skal det ikke være noen tegn til at foten har blitt utsatt for overdrevent press. Når du skal kjøpe sko er det viktig å sjekke om du har plass til å bevege tærne dine. Husk også på at føttene utvider seg litt på ettermiddagen og kvelden.
  • Hvis du spiller fotball bør du unngå å velge de trangeste skoene selv om det er disse som gir best ballkontroll. Hvis skoene er for trange kan det nemlig skade føttene dine og skape liktorner, fortykket hud og inngrodde tånegler.
  • Husk at løpesko ikke er egnet skotøy for racketsport. Bruk heller sko som er spesifikt tilpasset for denne typen sport. Disse gir mer stabilitet for side-til-side bevegelser og er i tillegg tyngre og stivere så tærne får mer støtte.
  • Vask føttene dine hver dag og tørk dem grundig, spesielt mellom tærne, for å bekjempe soppinfeksjoner som fotsopp.
  • Hvis du trenger innersåler, invester i noen av god kvalitet. Dette kan hjelpe med å lette smerte og i tillegg gi ekstra støtdemping når det trengs.
  • Det er viktig å behandle blemmer, gnagsår, liktorn og fortykket hud med en gang.
  • Forsikre deg om at du lar skotøyet tørke ordentlig for å unngå vond fotlukt.


I garderoben

Det er ikke bare det fysiske stresset som kroppen utsettes for ved sport som kan ødelegge føttene dine. Garderober og fuktige, svette sko er steder hvor virus trives godt og som kan gi deg fotsopp og vorter. Fotsopp er faktisk et så vanlig problem, at det til enhver tid er 15 til 25 % av verdensbefolkningen som har det. Symptomer på fotsopp kan være tørr og flassete hud på fotsålene, i tillegg til vond lukt og små, kløende blemmer. Det er viktig å behandle fotsoppen ettersom den lett kan spre seg videre. 

Det er ikke alltid mulig å forhindre fotsopp, men du beskytter deg bedre hvis du:

  • Ikke bruker trange sko som gjør føttene varme og fuktige. Soppinfeksjoner trives nemlig ekstra godt i slike omgivelser.
  • Ikke deler håndkleder, sko eller klær med noen andre.
  • Ikke går barbent i offentlige dusjer, garderober eller svømmehaller.
  • Vasker føttene dine og tørker dem grundig, og er spesielt nøye med huden mellom tærne.
  • Vasker sokkene og håndkledene i så varmt vann som mulig hvis du mistenker at du har fått fotsopp.
  • Bruker antiperspirant for føttene dine, som for eksempel Scholl Fresh Step antiperspirant.